De genoemde geluidsschermen bij Harderwijk (1,6 kilometer) en Utrecht (400 meter) hoeven een stuk minder hoog te zijn om toch een geluidsreductie van 60 procent te realiseren. Qua kosten zijn respectievelijk Rijkswaterstaat en Prorail 40 tot 50 procent goedkoper uit dan wanneer er hogere schermen worden geplaatst.

En de aanwonenden hebben niet het idee een Berlijnse muur voor hun deur te krijgen, want het scherm is geen 4 meter, maar slechts 1.75 meter hoog. Aan het geluidsscherm wordt een stuk Twentse techniek gemonteerd, de diffractor. Dat is een soort rooster dat het geluid dempt.

Voor 2025 staan bij 4Silence verder projecten aan vier stalen spoorbruggen in Nederland op de rol. Aan de bruggen wordt een zogeheten Whislayer gemonteerd, een innovatieve oplossing die het lawaai dempt van treinen die er over rijden. Kortom, het ziet er eindelijk goed uit voor 4Silence.

"We kunnen eindelijk vol gas vooruit”, zegt Eric de Vries in zijn kantoor, dat op Technology Base is ondergebracht in een voormalige munitiebunker. "Het avontuur gaat nu pas echt beginnen.

Lees het hele artikel op Tubantia.nl